02 czerwca 2016, 13:41

Zobacz najbardziej malowniczy dworzec PKP odnowiony za pomocą systemu Multipor!

Między wodami stawów, skąd można wyruszyć nie tylko koleją, ale i wypożyczyć rower, zwiedzić muzeum kolejnictwa, a nawet podglądać ptactwo z lunet, stoi sobie dworzec. Nie byle jaki – zabytkowy, ceglany, ponad stuletni, który ma wokół nawet stoły piknikowe, które aż zapraszają do spędzenia tam leniwego popołudnia. Takie atrakcje oferuje dworzec PKP w Goczałkowicach-Zdroju. Dzięki niedawnemu remontowi i ociepleniu od środka płytami Multipor stał się czymś więcej niż węzłem komunikacyjnym – to istna brama turystyczna wprowadzająca w świat tego kameralnego kurortu!

 

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_02.jpg

Śląsk nie kojarzy się w Polsce z wypoczynkiem i uzdrowiskami, ale wbrew stereotypom w krajobrazie tego regionu występuje mnóstwo pól i lasów. Te ostatnie stawiają województwo śląskie na 5. miejscu w kraju pod względem lesistości, która wynosi 31,7%. Liczba ta może być zaskoczeniem dla osób, które postrzegają tylko Śląsk przez pryzmat dymiących kominów i kopalń. Na terenie województwa śląskiego można też wypoczywać na przykład w górach czy uprawiać żeglarstwo na licznych sztucznych zalewach, a nawet kurować się – aż dwie śląskie gminy mają bowiem status uzdrowiska.

Kuracjusze tłumie odwiedzają Ustroń i Goczałkowice-Zdrój. Ta ostatnia miejscowość, położona w powiecie pszczyńskim (znanym choćby z rezerwatu Żubrów) co roku przyjmuje około 10 tysięcy pacjentów. To największy w regionie ośrodek lecznictwa reumatologicznego.

Goczałkowice-Zdrój już w połowie XIX wieku przyciągały kuracjuszy. W 1856 roku władze (wówczas jeszcze pruskie) szukając pokładów soli odkryły przypadkowo niezwykle bogate złoża solanki. Już kilka lat później pojawił się pomysł wykorzystania naturalnych walorów miejscowości do celów leczniczych. Na początku lat 60. XIX wieku zbudowano pierwsze obiekty zdrojowe: pijalnie wód leczniczych, małe łazienki, Dom Zdrojowy (później zwany Starym) oraz pensjonat. Z końcem XIX wieku powstał Nowy Dom Zdrojowy funkcjonujący do dziś.

Choć II wojna światowa przerwała brutalnie złoty okres uzdrowiska, to jednak powojenną decyzją Wydziału Zdrowia Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach, która w 1953 roku powołała w Goczałkowicach-Zdroju Wojewódzki Szpital Przeciwreumatyczny dla mieszkańców śląskiego okręgu przemysłowego, udało się reaktywować uzdrowisko. Dziś przeżywa ono swoją drugą młodość.

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_04.jpg

Symbolem zmian w Goczałkowicach-Zdroju jest niedawna modernizacja dworca PKP. Budynek pochodzi z 1905 roku, jego ceglana bryła z wysokim szczytem umieszczonym centralnie przypomina dworek. Historia kolei w miejscowości sięga jeszcze dawniej – mianowicie roku 1870, kiedy to zyskała ona połączenie kolejowe, dzięki nowej nitce kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Sam dworzec jest prawdopodobnie najbardziej malowniczo położonym budynkiem kolei w całej Polsce. Stoi pomiędzy wodami stawu Maciek, przez które pomykają pociągi po torach wybudowanych na specjalnej grobli. Bliskość wody wytwarza miły mikroklimat, a gdy siedzi się na peronach można z nich nawet obserwować wodne ptactwo!

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_22.jpg

Gmina Goczałkowice-Zdrój coraz silniej stawia nie tylko na działalność uzdrowiskową, ale i turystyczną. Ambitne plany znajdują swoje odbicie w przemyślanych inwestycjach. Jedną z nich była przebudowa dworca na „turystyczną bramę”, która ma witać przyjezdnych, ale i informować ich na temat atrakcji w miejscowości.

W tym celu w 2013 roku gmina przejęła od PKP obiekt dworca, który na początku XXI wieku był już mocno zaniedbany. Za 2 miliony złotych budynek przeszedł generalny remont połączony z rozbudową. Modernizacja zakończyła się w połowie 2015 roku. Inwestycja była możliwa dzięki unijnemu dofinansowaniu.

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_12.jpg

Goczałkowicki dworzec odzyskał swoje pierwotne piękno. Obok poszanowania historii budynku nie zabrakło również nowych współczesnych detali. Od południa dostawiono skrzydło, które od ceglanej bryły wyróżnia okładzina elewacji wykonana z blachy ocynkowanej oraz duże przeszklenia. Na piętrze powstała multimedialna ekspozycja poświęcona historii kolejnictwa. Wokół dworca ustawiono zadaszone ławki przygotowane pod rodzinne pikniki, ustawiono nawet lunety do podglądania ptactwa żyjącego przy wodach stawu Maciek. Na dworcu będzie można nawet wypożyczyć rower lub kijki do nordic walking.

Ceglane fasady zabytkowego dworca zostały oczyszczone i uzupełniono w nich ubytki. Wymieniono również dach. Budynek został dostosowany do współczesnych standardów cieplnych, dzięki zastosowaniu od środka ocieplenia za pomocą mineralnych płyt Multipor. Ten innowacyjny materiał pozwala zachować oryginalny wygląd historycznych fasad, a ze względu na swoje właściwości może być w pełni bezpiecznie stosowany od środka.

Termoizolacja płytami Multipor o grubości 20 cm spowodowała, że w rezultacie ponad stuletni budynek dworca w Goczałkowicach-Zdroju spełnia nawet surowe normy dla obiektów współczesnych!

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_07.jpg

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_10.jpg

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_16.jpg

Multipor_Goczałkowice_Zdrój_Dworzec_PKP_23.jpg

Multipor_PKP_Goczałkowice_Zdrój_56.jpg

foto: Tomasz Mueś © Xella Polska

 

Zobacz inne renowacje obiektów zabytkowych za pomocą płyt Multipor: http://www.ytong-silka.pl/pl/termomodernizacje_z_bloczk_w_ytong_multipor_1599.php

Obejrzyj film jak system Multipor uratował neogotycki dworzec w Toruniu: https://www.youtube.com/watch?v=AZSZ2_A5s8g

 

Liczba komentarzy: 1

Podobne wpisy

Komentarze

12.07.2016
13:07
Autor - Vistula32
Uwielbiam takie budowle, najbardziej podobają mi się tutaj drzwi.

Dodaj komentarz