09 listopada 2016, 09:59

W stronę nieskończoności – innowacyjne zastosowanie płyt zbrojonych Ytong

W największym centrum kulturalnym we wschodniej Polsce użyto płyt zbrojonych Ytong w zupełnie nowatorski sposób. Powstały z nich eteryczne trejaże na fasadach, dzięki którym olbrzymi budynek zdaje się rozpływać w przestrzeni.

 

Lublin_CSK_foto_Marcin_Tarkowski.jpg

foto: Marcin Tarkowski, dzięki uprzejmości Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

 

Centrum Spotkania Kultur w Lublinie to nowy obiekt, który powstał na zrębie późnomodernistycznego kompleksu budowanego na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. W 2008 roku ogłoszono konkurs na przebudowę i rozbudowę gmachu, w którym dotychczas działały filharmonia oraz teatr muzyczny. Najlepszy projekt na konkurs nadesłał Bolesław Stelmach, uznany polski architekt, autor m.in. Centrum Chopinowskiego w Warszawie, zwany w środowisku architektonicznym „mistrzem żelbetu” z racji zamiłowania do surowych struktur z betonu.

Aby ukończony gmach, zawierający zarówno stare skrzydło jak i nową część, był spójny estetycznie, projektant postanowił całość budynku opakować w wielowarstwowe fasady ze szkła i betonu. I właśnie ta ażurowa powłoka, kluczowa dla wizualnego odbioru kompleksu, to wspólne dzieło product managerów z Xella Polska oraz architekta.

Ytong_Lublin_CSK_1.jpg

 

Trejaże ze zbrojonych płyt Ytong

Elewacje budynku, poprzez nałożenie na nie betonowych trejaży wychodzących daleko poza obrys obiektu, zdają się nie mieć końca. To symboliczne budowanie wrażenia nieskończoności, odpowiedniego dla obiektu kultury i sztuki – dziedziny te nie znają przecież granic.

Zatarcie granicy pomiędzy architekturą i otoczeniem wymagało niestandardowych rozwiązań. – Początkowo architekt planował wykonanie trejaży w całości z surowego betonu architektonicznego. Jednak obliczenia statyczne wykazały, że mocowanie ciężkich elementów do istniejącej konstrukcji byłoby dla niej zbyt dużym obciążeniem. Zaproponowaliśmy wykonawcy nasze płyty zbrojone Ytong, które dają podobny wyraz plastyczny, a przy tym są znacznie lżejsze – mówi Piotr Harassek, product manager Xella Polska.

Ytong_Lublin_CSK_2.jpg

 

Trejaże ujednolicają wygląd fasady wschodniej i zachodniej. Mocowane punktowo i odsunięte od właściwych murów, przesłaniają różnego rodzaju otwory, okna, patia, jakby na budynek narzucono ażurowy woal. Zastosowano płyty zbrojone Ytong o grubości 25 cm i szerokości 30 cm, przy wysokości 720 cm elementów (w przypadku większej wysokości fasad zastosowano dwa elementy Ytong ustawione pionowo jeden nad drugim). Zbliżony do kwadratu przekrój płyt oraz otynkowanie ich na szaro sprawiło, że przypominają wyglądem surowe, żelbetowe słupy.

Zastąpienie ciężkiego żelbetu płytami z lekkiego betonu komórkowego pozwoliło trzykrotnie zmniejszyć wagę trejaży. Dzięki temu nie trzeba było wzmacniać konstrukcji budynku, co ostatecznie przełożyło się na znacznie niższy koszt budowy.

W Lublinie nasz produkt, w połączeniu z wizją architektów, pozwolił na stworzenie jedynych w Polsce, na taką skalę, monumentalnych i zarazem ażurowych fasad z betonu komórkowego – tłumaczy Harassek.

W 2016 roku ukończono ten wielofunkcyjny kompleks, który stanowi największy obiekt kulturalny w tej części Polski. Mieści m.in. salę operowo-teatralną z widownią na tysiąc miejsc.

 

Ytong_Lublin_CSK_3.jpg

 

Dowiedz się więcej o elementach zbrojonych Ytong: http://www.ytong-silka.pl/pl/elementy_zbrojone_ytong_1192.php

Liczba komentarzy: 3

Podobne wpisy

Komentarze

20.12.2016
14:41
Autor - Adam
To robi naprawdę ogromne wrażenie. :)
20.02.2017
14:26
Autor - projekt magazynu
To wspaniały przykład, który pokazuje, że architektura inspirowana przemysłowymi budynkami może wyglądać niesamowicie atrakcyjnie :)
28.02.2017
10:10
Autor - Dawid
Faktycznie bardzo innowacyjne rozwiązanie :)

Dodaj komentarz