27 czerwca 2017, 15:32

Nowy dworzec PKP w Bydgoszczy lewituje, dzięki… blokom Silka

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, jak nazwano zmodernizowany dworzec PKP w Bydgoszczy, to obecnie jeden z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce. Powstała m.in. imponująca bryła nowego dworca kolejowego, która wydaje się unosić nad ziemią. To zasługa wytrzymałej konstrukcji z silikatowych bloków Silka.

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_102.tif
 

Historia kolei sięga w Bydgoszczy 1851 roku, kiedy to zbudowano trasę Pruskiej Kolei Wschodniej z Krzyża do Królewca. Postawiono wówczas pierwszą, niewielką stację. W kolejnych dekadach dworzec wielokrotnie rozbudowywano. Ostatecznie w drugiej połowie XIX wieku powstał gmach dworca wyspowego otoczony z dwóch stron przez perony, który przypomina obronny pałac – wszystkie jego narożniki flankują ryzality w formie wież. W okresie powojennym dobudowano do niego dodatkową halę da podróżnych.

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_035.tif

Niestety na początku XXI wieku zaniedbany dworzec nie stanowił godnej „bramy do miasta”. Pojawiła się pilna potrzeba jego renowacji, jak i poprawy funkcjonalności całego węzła komunikacyjnego.

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_011.tif

Modernizacja z lat 2014-2015 dotyczyła zatem rewitalizacji istniejącego zabytkowego budynku dworca, jak i budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w miejscu wyburzonej powojennej hali.

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_033.tif

Jego najbardziej spektakularną częścią jest nowy obiekt dla obsługi pasażerskiej o dynamicznej, przeszklonej bryle. Olbrzymi nawis czwartej kondygnacji zadasza… jedyny wśród polskich dworców taras rekreacyjny dla podróżnych! Wcięcie w budynku pozwala patrzeć przezeń na przestrzał – idąc ulicą Dworcową można dostrzec stojący za nim odnowiony, zabytkowy gmach PKP.

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_102.tif

Silka – siła jakości

Nowy obiekt bydgoskiego dworca to wyjątkowa struktura. Najwyższe piętro, w całości przeszklone i mieszczące biura, spoczywa na jednej „nodze” (dwóch kondygnacjach usługowych) i filigranowych słupach. Aby uzyskać wrażenie lewitowania budynku potrzebna była specjalna konstrukcja i wyjątkowo wytrzymały materiał do budowy ścian – zastosowano bloki wapienno-piaskowe Silka.

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_090.tif

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_121.tif

Po przebudowie bydgoski dworzec stał się jednym z najnowocześniejszych w Polsce.

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_109.tif

Silka_Bydgoszcz_Dworzec_PKP_075.tif

Fotografie: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Dowiedz się więcej o bokach wapienno-piaskowych Silka: https://www.ytong-silka.pl/pl/silka_1185.php

Liczba komentarzy: 0

Podobne wpisy

Komentowanie dla tego wpisu zostało wyłączone