09 listopada 2015, 11:14

Multipor – ocieplenie zabytkowego dworca kolejowego w Leżajsku

Pochodzący z końca XIX wieku budynek leżajskiego dworca to wzorcowy przykład architektury galicyjskiej. Ze względu na ochronę konserwatorską obiektu w trakcie jego niedawnego remontu zdecydowano się na ocieplenie od wewnątrz za pomocą płyt Multipor, które nie tylko nie ingerują w wygląd cennych historycznie fasad, ale zarazem skutecznie poprawiają parametry termiczne ścian.

Multipor_Leżajsk_Dworzec_PKP_023.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Budynek dworca kolejowego w Leżajsku wzniesiony został w 1896 roku, a trzy lata później otwarto linię kolejową łączącą to miasto z Przeworskiem i Rozwadowem. Obiekt wpisuje się w ciąg galicyjskich dworców budowanych na tej trasie za panowania cesarza Franciszka Józefa, m.in. w Rozwadowie, Nisku, Rudniku, Nowej Sarzynie, Grodzisku Dolnym. To podobne murowane obiekty z przybudówkami, które mają charakterystyczne żeliwne podpory wspierające zadaszenia od strony peronów.

Piętrowy dworzec w Leżajsku ma od strony placu ryzalit, podkreślający wejście główne. Jego szczyt, podobnie jak i szczyty ścian bocznych są ozdobnie oszalowane (odeskowane). Dekoracyjne są również boniowania narożników i ścian parteru oraz obramowania okien. Obiekt przykrywa dach w stylu szwajcarskim, który pierwotnie pokrywała dachówka ceramiczna.

W latach 2011-2012 przeprowadzono, kosztem ponad 5 mln zł, gruntowny remont dworca. Odnowiono elewację budynku, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową oraz wyremontowano dach, na którym zamontowano kolektory słoneczne (pozyskana w ten sposób energia służy do podgrzewania wody). Ponadto zmodernizowano wnętrza, które dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych, zainstalowano windę, przebudowano poczekalnię i hol kasowy.

Multipor_Leżajsk_Dworzec_PKP_003.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

ocieplenie od wewnątrz

Istotnym elementem renowacji zabytku była poprawa parametrów cieplnych jego ścian zewnętrznych. Ze względu na ochronę konserwatorską obiektu, jak też i cenne, ozdobne fasady – jedyną możliwością termomodernizacji dworca było zastosowanie ocieplenia od wewnętrznej strony ścian.

Zastosowano jeden z najzdrowszych i najbezpieczniejszych materiałów do izolacji termicznej od środka, jaki jest dostępny na polskim rynku – mineralne płyty izolacyjne Multipor. Po pierwsze już minimalna grubość płyt Multipor poprawia znacząco warunki cieplne pomieszczeń, a przy tym wysoka paroprzepuszczalność materiału zapewnia pełną wymianę wilgoci.

Termomodernizacja od wewnątrz za pomocą płyt Multipor to zachowanie oryginalnego wyglądu fasad przy zapewnieniu zdrowego i przyjemnego mikroklimatu pomieszczeń.

Multipor_Leżajsk_Dworzec_PKP_009.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

Płyty Multipor wielokrotnie były już stosowane przy remontach zabytkowych budynków dworcowych, m.in. w Opolu, Piotrkowie Trybunalskim, czy Toruniu, bowiem świetnie nadają się do termomodernizacji przestronnych wnętrz użyteczności publicznej, które trzeba szybko ogrzać. Płyty izolują od „zimnych” części ścian zewnętrznych, dlatego energia cieplna nie jest pochłaniana przez mury. A przy tym Multipor ma najwyższą klasę odporności na ogień A1.

Multipor_Leżajsk_Dworzec_PKP_021-Edit.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

Multipor_Leżajsk_Dworzec_PKP_014-Edit.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Czytaj również: Multipor i ocieplenie zabytkowego dworca PKP w Opolu

Czytaj również: mineralne płyty izolacyjne Multipor

Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.ocieplenieodwewnatrz.pl

Liczba komentarzy: 1

Podobne wpisy

Komentarze

27.11.2015
13:15
Autor - Mariusz
Świetny wpis. Widać profesjonalizm firmy ociepleniowej.

Dodaj komentarz