25 lipca 2013, 12:29

Silka i Ytong pod ziemią

Co można budować pod ziemią?
Metro! Metro, którego nazwa wzięła się od „metropolitan railway”, czyli kolei miejskiej. Pierwsze na świecie metro zostało uruchomione w Londynie w 1863 roku. Szybko okazało się, że jest to najszybszy i najefektywniejszy środek masowej komunikacji w dużych miastach, który nie koliduje z tradycyjnym ruchem samochodowym. I tak kolejne miasta na całym świecie budowały własne poziemne koleje miejskie, które czasami z różnych powodów wyjeżdżają także na powierzchnię ziemi.

Do budowy metra zainspirowała inżynierów przyroda – nie trzeba daleko szukać, w moim przypadku wystarczy wyjrzeć przez okno na ogródek, aby zobaczyć charakterystyczne krecie kopce, będące odpowiednikami miejskich stacji metra :)

A jaka jest historia warszawskiego metra?
Już we wrześniu 1925 roku władze miasta podjęły uchwałę o przygotowaniu projektu kolei podziemnej, która miała nosić nazwę „Metropolitan”. Planowana była budowa dwóch linii – klasycznie: północ-południe oraz wschód-zachód (przez Wisłę).
W 1927 roku zatwierdzony został szkicowy plan budowy i rozpoczęto pierwsze badania geologiczne gruntów wzdłuż wyznaczonych tras. Do 1930 roku pod nadzorem inż. Józefa Lenartowicza zostały zatwierdzone projekty połączenia Dworca Głównego z Metropolitanem oraz zaprojektowano przejście metra pod średnicowym tunelem PKP. Niestety wszelkie prace zatrzymał wielki kryzys lat 30. Władze Warszawy do tematu budowy metra wróciły w listopadzie 1938 roku, kiedy to Stefan Starzyński powoła Biuro Studiów Kolei Podziemnej. Zadaniem biura była aktualizacja planów budowy. Ustalono, że nowa sieć metra miała być realizowana etapami przez 35 lat, miało powstać aż 7 linii metra o łącznej długości 46 km. I po raz kolejny sytuacja na świecie wstrzymała tą inwestycję infrastrukturalną – wybuch II wojny światowej pokrzyżował wszelkie plany. Po raz kolejny, w 1945 roku ponownie podjęto temat budowy metra, które zgodnie z nowymi założeniami miało także przebiegać na powierzchni ziemi – wynikało to z ogromnych zniszczeń Warszawy. W 1948 roku powstało Biuro Projektów Szybkiej Kolei Miejskiej, którym zarządzał Mieczysław Krajewski. Wtedy też powstał pierwszy projekt znanej warszawiakom SKM (szybka kolej miejska) mającej połączyć peryferyjne dzielnice miasta z samym centrum.

Z najnowszej historii warszawskiego metra trwa właśnie budowa jego II linii - właściwe prace budowlane (ściany szczelinowe) rozpoczęto w marcu 2012.
W 2006 roku zdecydowano o lokalizacji poszczególnych stacji centralnego odcinka II linii metra. W sumie będzie 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska (stacja przesiadkowa między liniami metra), Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion i Dworzec Wileński.
Stacja Nowy Świat-Uniwersytet będzie jedną z najgłębszych stacji warszawskiego metra znajdująca się ponad 27 metrów pod ziemią, czyli na poziomie 6 pięter pod ziemią. Tak duże zagłębienie wynika z konieczności poprowadzenia linii dalej na wschód pod skarpą wiślaną i Wisłą. Zobaczcie, jak wygląda budowa tej stacji – jeszcze nad ziemią.


Ytong i Silka na budowie metra



















A co się dzieje pod ziemią? Jak buduje się warszawskie metro?
Przy budowie warszawskiego metra pracują trzy maszyny drążące, tak zwane TBM. Średnio mają drążyć 10 metrów tunelu dziennie, tworząc wyrobisk o kolistym kształcie. Maszyny i ich tarcze muszą na swoje drodze pokonać piaski, wapienie, iły, skały polodowcowe i kurzawki. Tak więc zużycie tarcza na pewno będzie duże, w związku z czym na każdej tarczy umieszczone zostały specjalne wymienne noże ważące ok. 250 kilogramów każdy. Tarcze projektowane są specjalnie na potrzeby każdej z kolejno powstających stacji.

Pod ziemią powstają już ściany poszczególnych stacji metra. Stacje na pewno będą ciepłe i ciche – bowiem budowane są z bloczków Silka i Ytong, które jak widać na poniższych zdjęciach sprawdzają się w dosłownie każdych, nawet ekstremalnych warunkach. Murowanie przebiega tradycyjnie, na cienką zaprawę klejową.

Budowa metra

Ytong i Silka na budowie metra

Budowa metra

Więcej zdjęć z budowy warszawskiego metra znajdziecie na stronie http://metro2.ztm.waw.pl/?l=1

A my już się nie możemy doczekać oddania II linii metra :)

Liczba komentarzy: 0

Podobne wpisy

Dodaj komentarz