07 lipca 2015, 12:41

Ceglana „katedra” epoki pary, czyli dworzec w Opolu, znów zachwyca!

W XIX wieku dworce były katedrami swoich czasów – najbardziej wystawnymi budynkami. Pochodzący z końca XIX wieku dworzec główny w Opolu jest tego doskonałym przykładem. W ostatnich latach obiekt przeszedł pieczołowitą renowację. Mineralne płyty Multipor pozwoliły dostosować jego stare mury do współczesnych wymagań termicznych

 Multipor_Opole_Dworzec_PKP_041.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

PKP S.A. zarządza ponad 2,5 tys. dworców kolejowych, z czego blisko 600 obsługuje ruch pasażerski. Kilka lat temu spółka zainicjowała olbrzymi program ich modernizacji. Impulsem do zmian była organizacja w naszym kraju Euro 2012 oraz olbrzymi zastrzyk finansowy, jaki otrzymała kolej z funduszy unijnych. Od 2011 roku prace modernizacyjne i remontowe zakończyły się (albo są w toku) na 157 dworcach. Tylko w 2014 roku prace trwały na 22 obiektach. Największą zakończoną inwestycją było otwarcie nowego, podziemnego dworca głównego w Krakowie. Pod koniec tego roku zakończył się również remont dworca w Opolu, a w mniejszych ośrodkach – po modernizacji oddano do użytku dworce m.in. w Nowym Sączu, Białej Podlaskiej, Ełku, Kostrzynie n. Odrą, Rabce Zdroju, Brzegu Dolnym.

 

ceglana brama miasta

Dworce to współczesne bramy do miast. Stanowią o naszym pierwszym wrażeniu w kontakcie z nową metropolią. W XIX wieku, złotej epoce kolejnictwa, dworce budowano równie wystawnie jak niegdyś katedry – miał już na wstępie zachwycać podróżnych. Były prawdziwymi ikonami architektonicznymi i wizytówkami miast.

Multipor_Opole_Dworzec_PKP_050.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Opolski dworzec główny jest właśnie taką kolejową katedrą. Ma pewien znak szczególny – składa się nie z jednego, ale z dwóch budynków. Wejściowego gmachu, zlokalizowanego od strony miasta i obszernego placu oraz głównej hali z kasami. Oba ceglane i reprezentacyjne obiekty łączy tunel biegnący pod torami. Kompleks powstał w latach 1898-1900 i jest dziełem berlińskiego architekta Paula Thoemera, który na przełomie wieków zaprojektował kilka dworców, m.in. w Haale, czy Gdańsku.

Multipor_Opole_Dworzec_PKP_048.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Opolskie budynki mają zresztą wiele wspólnego z gdańskim dworcem – ceglane bryły, eklektyczne połączenie wątków gotyckich z secesją oraz charakterystyczne okna rozetowe, których wielkie półkola zdobią fasady nad wejściami. W Opolu półokrąg to zresztą motyw przewodni – kasy biletowe z bogato zdobionymi, drewnianymi boksami ustawiono w półkolu. Podobnie stropy w obu halach są półokrągłe – to kolebki z drewnianym podbiciem.

 

pieczołowita renowacja

Opolski dworzec, mimo pięknej architektury, był już w ostatnich latach mocno zaniedbany. Dlatego władze kolei postanowiły poddać go kompleksowej renowacji.

Pod koniec 2014 roku dworzec otwarto po dwuletnim remoncie. Pieczołowicie odrestaurowano fasady, oczyszczono cegły i kamienne detale budynków. We wnętrzach spod warstw farb odsłonięto piękne elementy dekoracyjne, m.in. malowidła w poczekalni, czy kolorowe tarcze herbowe kilkunastu niemieckich królestw, księstw i miast przy kasach biletowych. Spody tynku wydobyto również białe szkliwione cegły, dzięki czemu wnętrza lśnią jak w epoce fin de siècle’u.

Multipor_Opole_Dworzec_PKP_025.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Jednak remont miał przede wszystkim dostosować opolski dworzec do współczesnych standardów. Zniwelowano bariery architektoniczne budując windy i podjazdy dla osób niepełnosprawnych. Wymieniono bądź odrestaurowano elementy stolarki okiennej, a cały kompleks budynków ocieplono.

Z troski o zachowanie wyglądu zabytkowych fasad postanowiono termomodernizację wykonać od środka płytami mineralnymi Multipor, które świetnie sprawdzają się przy tak trudnych i specjalistycznych zadaniach. Olbrzymie wnętrza dworca poprawiły dzięki temu swój mikroklimat, w końcu nie wychładzają się zimą.

Multipor_Opole_Dworzec_PKP_002.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Multipor nadaje się idealnie do przestronnych wnętrz publicznych, które trzeba szybko dogrzać. Płyty odcinają od „zimnych” ścian zewnętrznych, dlatego energia cieplna nie jest pochłaniana przez mury, a służy ogrzewaniu samej kubatury pomieszczenia.

Dzięki zastosowaniu mineralnych płyt Multipor opolski dworzec poprawił swój bilans energetyczny. Zmniejszono też znacznie zużycie energii potrzebnej na ogrzanie olbrzymich wnętrz XIX-wiecznego gmachu.

Multipor_Opole_Dworzec_PKP_014.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

Multipor_Opole_Dworzec_PKP_031.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

Multipor_Opole_Dworzec_PKP_009.jpg

Foto: Tomasz Meuś © Xella Polska

 

Czytaj o innych zabytkach ocieplonych przez płyty Multipor: http://www.ytong-silka.pl/pl/content/termomodernizacje_z_bloczk_w_ytong_multipor_1599.php

Liczba komentarzy: 1

Podobne wpisy

Komentarze

07.07.2015
14:26
Autor - Agat Renowacje
Trzeba przyznać, że całkiem przyjemny ten Dworzec. Fajnie wyglądają te fasady.

Dodaj komentarz